Du er aldri for gammel

Du er aldri for gammel til å lære noe nytt!

Det er hva jeg liker å si til dem som sier de skulle ønske de var yngre så de kunne gjøre en sport de ikke tør å gjøre nå. Kanskje fordi en er redd å dumme seg ut eller fordi man føler at man er for gammel til å prøve noe nytt.

Jeg lærte meg å spille fiolin da jeg var 18 år fordi jeg hadde ikke muligheten før det. Alle jeg snakket med sa jo at jeg var galen. Galen siden jeg var så gammel at det var umulig å lære meg å spille fiolin at man burde være maks i 3 klasse på barneskolen og da var det gammelt. Ha Ha nei de alle tok feil. Jeg var ikke for gammel til å begynne på musikkskolen faktisk. De tok meg inn og læreren så rart på meg i første øyeblikk siden han forventet seg ikke en ung dame. Men så ristet han på hodet en gang og ga meg min første låne fiolin.

Jeg var heldige at jeg traff noen som ikke tenkte at jeg var for gammel. Nei læreren min tok og lærte meg. Han sa at ja barn har enklere å lære men å være voksen med vilje til å gjøre det samme fungerer like godt. Siden som barn så er man jo ikke alltid like villig å gå på timene med instrument men da en er voksen nokk til å forstå at dette er noe du vil og dette er noe du betaler for vel tro meg motivasjonen er høy. Jeg hoppet nesten over alle barna sangene som vi hadde i musikk boken fordi jeg greide å bruke tid til å lære meg å spille ikke bare på timer men hjemme også. Pleide å si til meg selv at jeg må greie denne sangen fort så jeg kan gå videre og bli bedre. Å spille barna sanger er motivasjon på å bli flinkere siden da kan man flytte til noe vanskeligere fortere.

Ønsker man å lære seg en sport så er det vanskelig fordi vi som voksne har blitt lært at det er farlig å skade seg. Det er farlig å brekke et bein siden da kan vi ikke jobbe, kan ikke tjene penger, kan ikke kjøre barna på skolen. Listen med konsekvens bare øker med alderen. Det er derfor for mange eldre det er vanskelig kanskje å lære seg å ri. Fordi de kjemper med demoner inni hodet som sier at skader de seg så går alt unna.

Hvis du vil lære deg noe nytt men tørr ikke skriv ned hvorfor du ikke tørr det. Få det ned på et ark så du har det svart på hvitt. Denne måten kan du vurdere hver eneste påstand om hvorfor du ikke kan lære det deg på en logisk måte. Ofte hvis vi argumenterer bare inni vårt eget hodet så går vi bare på det emosjonelle. Vi bruker emosjonene våre til å ta valgene for oss. I stedet for faktisk se på det logisk.

Vel er det så gale om du brekker et bein. Hvis du kunne velge den beste slalåm turen noen gang og ta sjansen at kanskje så faller du eller hadde du blitt sittede og se på mens de andre kjører og koser seg. Ville du tatt sjansen? Ville du tatt sjansen å ri en tur på en strand med det beste været i året eller ville du bare blitt sittede trygt hjemme?

Egentlig hver eneste dag tar vi vurderinger men noen av dem har vi blitt så vande med at vi ikke tenker på dem lenger. Som å sette seg inn i en bil så er det jo en sjanse at bilen krasjer eller at noen kjøre på deg. Tenk på hva du ønsker på samme måte er ønsket ditt å lære dette større en konsekvensen?

takk for tiden idag 🙂

Posts created 10

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top